torsdag 8. november 2007

I'm alive!





Forrige lørdag reiste vi fire (2x Australia, England og Norge) stykker ned til North Carolina for å hoppe i fallskjerm. Vi reiste på lørdags morran og kjørte ca en og en halv time sørover. Når vi kom fram så var "Flyplassen" på størelse med en garasje og rullebane av gress. Det første vi måtte gjøre var å fylle ut fire sider som egentlig bare gjenntok at hvis noe går galt så har du ikke lov til å saksøke oss, det er utrolig hvor mange forskjellige måter du kan skrive det samme på. Nervene var forsatt i kontroll.
Vi fikk en rask innføring i hva som skulle skje. I og med at det var tandemhopp så trengte vi ikke å gjøre så mye, instruktøren har forhåpentligvis kontroll. Så var det på med jumpsuiten, jeg fikk en vakker grønn en.

Flyet hadde bare plass til seks stykker så det ble bare Taya og meg som ble med opp første turen. Nervøsiteten var forsatt ikke kommet. På 4000 fot skulle en annen hopper ut. Døren til flyet åpner og han forsvinner ut. Når vi begynner å nærme oss 10000 fot så gjør vi oss klare. Seler sammen og øver på utgangen. Taya er førstemann ut. Jeg står rett bak. Når jeg ser at vi begynner å nærme oss døra så begynner jeg å kjenne det. Det føles ikke naturlig å stege ut av et fly midt i lufta! 1-2-3 og vi hopper/snubler ut. Overraskende nok så er det å falle i 200 km i timen en konge følelse! Etter 32 sekunder i fritt fall åpner skjermen seg. Jeg hadde aldri trodd at det skulle gå så fort!! Jeg føler nesten at jeg må hoppe i alle fall en gang til for å virkelig oppleve det.
Turen ned i fallskjermen tok ca fem min. Nok av tid til å nytte utsikten. Det var skyfri himmel så det var mulig å til horisonten mot sørøst og nordover så var det fjellene i Appalachene.
I forhold til strikkhopping så ville jeg si at det gir mer kick og addrenalin, fordi når du hopper i fallskjerm så enn så høyt oppe at du ikke får noe ground rush. Men følelsen av å kjenne vinden og å suse mot baken kan ikke beskrives. For det som vil prøve så har jeg bare en ting å si, GJØR DET!!!!
Overlevende

Ellers så skal det nevnes at det begynner å bli kaldt her og nå. Tempraturen ligger på dunrt 10 grader midt på dagen (selv om vi forsatt får dager med ca 20), med frost om morgenen. Det er ikke rart at amerikanerene klager på at det er kaldt, de går forsatt rundt i shorts!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Konge! Har lyst, men kommer aldri til å gjøre det!

Audun sa...

Jeg har lyst, og kommer til å gjøre det. Det blir sikkert når jeg blir 40 og angrer på alt jeg ikke har fått gjort enda. Noen som blir med på Rave, motorsykkel-roadtrip og på ski over Svalbard når den tid kommer?

Men jo, det høres rått ut! Hvor dyrt er det? I Norge koster det jo sjorta å hoppe...

Anonym sa...

Motosykkel roadtrip er jeg med på!! Men ikke noe som inkluderer Techno, Trance og Ski...

Anonym sa...

Det hørtes kult ut! Har du forresten tenkt til å komme tilbake, eller blir du der..? :(

Annki

Audun sa...

Du har vel ikke fått deg dame enda? Så sjansene er fortsatt store for at du kommer tilbake. Er de ikke?

Anonym sa...

Er med må roadtrip, men må nok bytte ski med snøscooter...

Anonym sa...

En ganske finn Blogg!! Du trenger flere bildene!

Erik Byrge

Anonym sa...

ma sjekke:)